Word vriend!
News

Waarom moeders kiezen voor Kamalabari

Waarom moeders kiezen voor Kamalabari

Stel, je bent moeder in een klein dorpje in Nepal. Op een dag wordt er een opvang gebouwd waar jouw kinderen terecht kunnen om zich voor te bereiden op een leven met onderwijs. Ze krijgen les, maar ook lunch en een dak boven hun hoofd. Wat weegt voor jou zwaarder? En wat heeft dit voor impact op jouw leven?

Bovenstaande vragen stelde Miranda de vrouwen uit de gemeenschap van Kamalabari voor haar afstudeeronderzoek. Miranda werkt nu als projectcoördinator voor Kamalabari en kan de aanbevelingen dus direct in de praktijk toepassen.

Autonome positie vrouwen
De hoofdvraag die gesteld werd, is wat de motivatie van ouders is om hun kinderen naar het day care center in Kamalabari te brengen. Allereerst komt naar voren dat veel van de mannen in een ander land wonen, om te werken. Het gevolg hiervan is dat vrouwen vanuit een zeer autonome positie hun eigen beslissingen nemen – en dat ze alleen voor de opvoeding moeten zorgen. Alle 27 kinderen tussen de twee en zes jaar oud die in het dorp wonen, gaan naar het day care center, een gegeven waar wij van stichting WOW natuurlijk erg blij van worden.

Intrinsieke en extrinsieke motivatie
In hun overweging om hun kind naar Kamalabari te sturen, nemen de moeders verschillende factoren mee. Zo vinden ze het positief dat er gratis lunch wordt verstrekt, hechten ze waarde aan het aanleren van omgangsvormen en krijgen ze zelf meer ruimte in hun dagelijkse leven. De belangrijkste reden is educatie, de vrouwen vinden onderwijs erg relevant voor de toekomst van hun kinderen. Engels leren spreken, leren lezen en schrijven zijn zaken die zij nodig achten als hun kinderen een goede baan willen krijgen.

Alle moeders willen hun kinderen door laten gaan tot de middelbare school en vier van de tien zijn van plan hun kinderen te laten studeren. Ook vanuit het basisonderwijs wordt erkend dat kinderen die naar het day care center zijn geweest beter voorbereid zijn. De Nepalese taal spreken, beleefder in de klas en een hoger kennisniveau zijn belangrijk.

Een betere toekomst
De moeders werken zelf op het land en in huis en hebben er veel voor over om hun kinderen een betere toekomst te geven dan het leven dat ze zelf hebben gehad. Dat gaat zo ver dat ze zelfs extra werk willen doen of een lening willen nemen om genoeg geld te hebben voor scholing. Hoewel de vrouwen zelf nog bezig zijn met het voorzien in hun basisbehoeften, zijn ze zich goed bewust van de verbetering van levensstandaard die onderwijs kan hebben.

De vrouwen zelf kunnen door het day care center beter het werk in en rond hun huis doen. Een deel daarvan verdient hierdoor een extraatje. Door de sociale verbondenheid in de gemeenschap voelen de vrouwen zich voor een taak gesteld met een voorbeeldrol; het wijzen van anderen op het belang van onderwijs. Van belang voor ons is ook de conclusie dat kasteverschil niet van invloed is op de motivatie van vrouwen. Vrouwen uit lagere kastes zijn wel meer gedreven om hun kinderen een betere toekomst te geven.

Ontwikkeling in werking
Dit onderzoek heeft ons een heel aangenaam inzicht gegeven in de complete werking van het project. Niet alleen zien we de ontwikkeling van kinderen en de invloed van het day care center op hen, maar ook weten we dat de omgeving van Kamalabari positief beïnvloed wordt. Dat moeders intrinsiek gemotiveerd worden om hun kinderen beter onderwijs te bieden is voor ons een grote stap naar structurele ontwikkeling.

Een van de aanbevelingen is het betrekken van moeders bij het day care center, wat als gevolg kan hebben dat meer moeders in de omgeving hun kinderen naar een day care center sturen. De beste manier om ontwikkeling nog verder te stimuleren – omdat het werkt!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *